"Ya Allah, Sesungguhnya aku ini lemah, maka kuatkanlah kelemahanku dalam redha-Mu, pandulah daku, uruslah daku ke arah kebaikan dan jadikanlah Islam kemuncak kesukaanku. Ya Allah, aku ini hamba yang lemah maka kuatkan daku, aku ini hamba yang hina maka muliakanlah daku. aku ini hamba yang fakir maka kayakan daku"

Sabtu, 11 Januari 2014

KENAPA KITA PERLUKAN SUPLEMEN???

Assalamualaikum

Salam sayang untuk semua

Sekarang, saya nak kongsikan dengan anda semua kenapa kita perlukan suplemen?

 Ada juga orang istilahkan sebagai makanan tambahan

Dan saya pula lebih suka menggunakan 'vitamin'

Jom baca!

Pertama
Sebab kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekitar

Kedua
Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien

Ketiga
Buah-buahan yang kita makan mungkin sudah terjejas atau tercemar
(racun serangga mungkin boleh mengelakkan sayur-sayuran dan buah-buahan daripada diserang serangga tetapi ia telah mengurangkan tahap kesihatan manusia)

Keempat
Kebanyakan rakyat Malaysia makan mengikut selera rasa
(termasuklah saya)

Kelima
Ganngguan penyerapan nutrisi daripada makanan)

Keenam
Kehilangan nutrient dalam makanan
(salah satu factor ialah memasak makanan terlalu lama : terutamanya sayuran hijau)

Ketujuh
Gaya hidup yang tidak sihat

RISIKO KEKURANGAN NUTRISI

Perlu diketahui juga bahawa kekurangan nutrisi dalam badan boleh meningkatkan risiko kesihatan

Antaranya ialah

  • Penuaan Pramatang (tua sebelum usia)
  • Kelesuan
  • Mudah mendapat penyakit dan jangkitan
  • Keguguran rambut
  • Osteoporosis
  • Kulit bermasalah
  • Dan banyak lagi...

Islam juga menganjurkan agar kita sentiasa menjaga pemakanan kita agar mudah beribadah. Jadi, bila dah lengkapkan diri dengan vitamin, maka ibadah pun harus lebih baik! Jom sedekah

Sekian untuk kali ini
Diolah daripada Sumber Asal : Shaklee Langkah Bijak untuk Nutrisi Yang Baik

Tiada ulasan :

Catat Ulasan